Päiväkotitoiminta

Tirikan päiväkoti, Armilankatu 33 (kuva: Helena Jauhiainen)

Ensimmäinen MLL:n Lappeenrannan yhdistyksen lastentarha aloitti toimintansa vuonna 1937 Raatimiehenkadulla.

Vanhan päiväkodin toiminta-aikana MLL:n Lappeenrannan yhdistys sai huomattavan testamenttilahjoituksen ja rahat päätettiin säätiöidä.

Tirikka-säätiö rekisteröitiin vuonna 1978. Tirikka-säätiö rakennutti lapsi- ja nuorisotalo Tirikan Armilankadulle ja päiväkoti muutti vanhoista tiloista uuteen taloon.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton lastentarha Raatimiehenkadulla @kuvaaja, Mortensen 1937, Lappeenrannan museot

Vuoden 2018 loppuun asti Tirikan päiväkodin ylläpitäjänä toimi MLL:n Lappeenrannan yhdistys ja hallinnosta vastasi yhdistyksen hallitus sekä päiväkodin johtaja.

Tirikan päiväkoti myytiin Pilke päiväkodit Oy:lle 1.1.2019.

”Olemme tyytyväisiä, että Tirikan päiväkodin toiminta jatkuu kotimaisen yrityksen voimin.  Lappeenrannan kaupungin siirryttyä palvelusetelimalliin meidän pieni yhdistyksemme ei enää pysty tuottamaan varhaiskasvatuspalveluja entiseen tapaan.  ”Pilke-konsernilla on leveämmät hartiat laadukkaan toiminnan takaamiseen.”

- Ritva Virransalo (yhdistyksen jäsen, entinen puheenjohtaja) lehdistötiedotteessa 11.12.2018

Kiinteistön omistaa edelleen Tirikka-säätiö.

Etelä-Saimaa 9.5.2008

Tirikka-säätiö mitoitti talonsa lapsille

30-vuotias säätiö sai alkunsa testamenttilahjoituksesta ja nimensä iloista lasta tarkoittavasta murresanasta. Säätiö ylläpitää lasten ja nuorten monitoimitaloa. Siellä toimii Tirikka-päiväkoti.

LEENA SALLINEN

LAPPEENRANTA. Tirikan monitoimitalossa Lappeenrannan Armilankadulla vietetään tänään 30-vuotisjuhlia.

Päivänsankari ei ole talossa toimiva Mannerheimin lastensuojeluliiton (MLL) päiväkoti, vaan talon omistaja Tirikka-säätiö. Se rekisteröitiin oikeusministeriössä 9. toukokuuta 1978.

Säätiön johdossa on edelleen neljä sen viidestä perustajajäsentä.
- Tässä on yhteensä lähes 200 vuotta työtä lasten ja nuorten hyväksi, Tirikka-säätiön 30-vuotishistoriikin kirjoittanut toimittaja Aija Käkelä esitteli eilen nämä miehet. Työelämästä jo eläkkeelle siirtyneet ylilääkäri Olli Kauste, rehtori Matti Strengell, sosiaali- ja terveysjohtaja Jaakko Tuomi ja talousjohtaja Sakari Vento tulivat mukaan MLL:n Lappeenrannan osaston 1960-luvun alussa. Osastolla oli päiväkoti Lappeenrannan Raatimiehenkadulla.

- Säätiön perustaminen johtui osin siitä, että 1970-luvulla päiväkoti olisi vaatinut ison remontin. Samoihin aikoihin osasto sai testamenttilahjoituksena yllätysmäärän rahaa, kertoo säätiön puheenjohtaja Sakari Vento. Uuno ja Martta Ruotsin lahjoitus oli puoli miljoonaa markkaa. Siitä tuli pesämuna osaston uudelle päiväkotirakennukselle, jonka lahjoitusvarojen vaalijaksi perustettu säätiö päätti rakennuttaa. Lisää rahaa löytyi entisen päiväkodin tontin myynnistä. Tontilla on nyt Karankulma-kiinteistö. Rutkasti lainaakin rakennushanke vaati.
- Säätiöllä oli hyvät pankkisuhteet, Vento muistuttaa.

Säätiön uudisrakennus valmistui Armilankadulle vuonna 1978. Siihen aikaan säätiön nimi oli Lappeenrannan lapsi- ja nuorisotoimintasäätiö, ja uudisrakennuksesta tuli lasten ja nuorten monitoimitalo. Se oli laatuaan ensimmäisiä koko maassa. Tirikka-nimen talo sai kolme vuotta myöhemmin, säätiö vasta vuonna 2000.
- Tirikka merkitsee pientä iloista lasta ja myös kolikkoa. Se sopii hyvin tälle säätiölle, Käkelä sanoo.

Tirikan päävuokralaisena on alusta alkaen ollut MLL:n päiväkoti. Talo mitoitettiinkin harrastustiloja myöten jo rakennusvaiheessa lapsille ja nuorille. Vuonna 1986 valmistuneessa laajennusosassa oli välillä myös opetustiloja.

Vuodesta 1997 talossa aloitti pienten lasten perheitä tukeva Perhe-Tirikka, jonka toimintaa jatkaa Lappeenrannan kaupunki.
- Niin sanottu kolmas sektori tuottaa asioita, jotka vähitellen siirtyvät yhteiskunnan vastuulle, Olli Kauste toteaa.
Tirikan päiväkoti on nykyisin yksi Lappeenrannan viidestä yksityisestä päiväkodista. Sillä on ostosopimus kaupungin kanssa. Tirikassa saa päivähoitoa 112 lasta kuudessa ryhmässä. Liikuntasali on iltaisin lasten ja nuorten harrastuskäytössä.
- Säätiö on hyvä vuokraisäntä. Ei ole byrokratiaa, ja paikat on pidetty kunnossa, Tirikan päiväkodin johtaja Marjatta Hyyrynen toteaa.

Säätiön taloudellinen tila lupaa vakautta jatkossakin. Säätiön johtokuntaan kuuluu perustajajäsenten lisäksi pysyvänä jäsenenä lastentautien erikoislääkäri Ritva Virransalo.
- Vaihtuvina jäseninä kuuluu kaksi MLL:n edustajaa. Heidän kauttaan rekrytoidaan uusia pysyviä jäseniä, Kauste kertoo.

_____________________________________________________________

Säätiön 30-vuotishistoriikki on nimeltään Tirikka-säätiö - lasten ja nuorten hyväksi. Sitä voi ostaa Lappeenrannan Karjala-kaupasta.